Flyttar i April

Nicklas och jag bor i en evakueringslägenhet i Göteborg. Det innebär att när fastighetsägaren måste renovera i andra lägenheter som de äger så har vi ca 3 månader på oss att flytta. Det var en risk som vi valde när vi tackade ja till lägenheten. 
Igår så fick vi ett brev att vi är tvugna att lämna lägenheten senast 31 Maj. Det var Nicklas som öppnade brevet. Vi både var på ganska dåligt humör och orkade egentligen inte med detta. Nicklas svor och slutade läsa. Men nyfiken som jag är så läste jag genom hela brevet och det stod tydligt och klart att "Vi har en annan lägenhet som vi kan erbjuda er som ni i sådanna fall har tillgång från 1 April"
Kändes mycket bättre. Men massor med tankar ploppade upp, tänk om det är en plutlägenhet? Vill inte hålla på och sälja massa saker nu bara för det. Vi är två personer och 2 katter. Det måste vara en 2a!
Tänk om det är i Angered, eller Mölndal? Där det händer en massa saker hela tiden. Rån, mord våldtäkt!
Jag är ju rädd att gå hem när det är mörkt här. Hur ska det då gå om det är i någon läskig förort?
Jag pallar inte!!
 
Vi var och träffade våran mäklare imorse. Hon är väldigt väldigt snäll och trevlig! 
Fick veta att lägenheten som hon erbjuder är rakt över våran gata! (HURRA!!!) En tjej som heter Sandra som bor där tillsammans med sin sambo som tydligen reser en hel del. Men vi fick hennes nummer och ska titta på den under nästa vecka. Men vi har redan tackat ja till den, vilket val har vi annars? Så vi ska kika på den och sedan skriva kontrakt. Och denna gången så blir det våran lägenhet och inte någon evakuerings-skit. Utan våran! Härligt!
Hoppas att den är finare än den vi har nu, trots att den vi har nu är väldigt fin! 
Haha, bortskämd!
Skämt och sido så är jag bara glad över att vi fick en direkt!
 
/Sandra
Publicerat i Sandra
#1 / / anonym:

Lite fördomsfullt här va,tänk på dem som bor i mölndal och angered,bor dom i förort nu då tycker du?det händer minsta lika mycket otäckt inne i centrum än ute i"förorterna".och du har ju tidigare skrivit att du inte jobbar så mkt så varför så kräsen när det är din kille som står på lägenheten? Bara nyfiken.var glad att ni kan få en lägenhet över huvud taget när det bara är en av er som jobbar fastjobb.

#2 / / Linnea:

Svar till anonym:
Är det inte fakta att det är stökigare i förorter än i centrumdelar av städer? Det måste väl inte vara ett personligt angrepp mot alla som bor i en förort bara för att man själv inte vill bo där?

"tänk på dem som bor i mölndal och angered,bor dom i förort nu då tycker du?"
JA, Anonym, Mölndal och Angered är förorter till Göteborg, med andra ord så är alla som bor där boende i förorter.

När man ska flytta så har man självklart önskemål. Det handlar inte om att vara kräsen, det handlar om att man ska leva på det stället, antagligen en längre period. Varför skulle man då behöva acceptera ställen som inte stämmer överens med ens önskemål bara för att man för tillfället är arbetslös? Att vara arbetslös betyder inte att man förlorar rätten att ha sina önskemål och krav, det innebär inte heller att man ska "vara glad" att man får möjlighet att bo någonstans.

Jag vet ingenting om dina erfarenheter när det kommer till att flytta eller vara arbetslös, men jag har en hel del erfarenhet av båda och jag talar utifrån mina erfarenheter.

Och sandra: Jag förstår dig och jag hoppas verkligen att ni kommer gilla den nya lägenheten:)