Torsdag i stallet

Halloj!
Igår var det en händelserik dag tyckte jag. Jag åkte till stallet och red Salsa som vanligt. Hon var väldigt stoig idag och ganska jobbig att rida, gnäggade i galoppen och hade sig. Suck!
Vid 19.45 så var det träning för Tävlingsgruppen som jag är med i och jag skulle först ha Bailey, men sen så visade det sig att hon var väldigt varm om sina bakhovar, så då skulle jag ta Zigge istället. 
Jag och Zigge klickar tyvärr inte så bra, så Anna-Karin sa att jag kunde ta Jacob istället om jag ville, vilket jag gjorde eftersom att jag har hoppat honom många gånger innan och det brukar gå bra. 
Väl på lektionen så var jag astaggad och Jacob likaså, han hoppade och galopperade väldigt bra.
Jag började noja mig lite för höjden på hindrerna, men jag bet ihop och hoppade en gång. Det gick bra.
Sen skulle vi komma på en kombination, ganska enkelt. Så jag galopperar och hoppar över hindret, landar och sen så STUPAR Jacob framåt och gör en kullerbytta/breakdance!! 
Jag landar rätt på ansiktet utan att ens hinna ta emot mig med armar eller ben. En j*vla smäll blev det och jag såg bara vitt i kanske 2 sek.
Sen kom chocken. Tårarna sprutar och jag får ingen luft och hyperväntilerar. Så sjukt läskigt var det!
 
När jag har lugnat ner mig så ringer jag hem till mina föräldrar och mamma får tag i pappa som var påväg hem från Göteborg, så han kom efter 10 min och plockade upp mig.
Idag så mår jag rätt bra. Lite ont/öm i huvudet, och ont i ena handen och svullen under vänster öga. Men jag känner att jag verkligen hade tur! Kunde ha slutat mycket värre!
 
Jag var och röntgade handen imorse, men det är inget som är sprucket eller av i alla fall. Så det är bara att försöka röra på dem så mycket som möjligt.
Men det där var en upplevelse jag inte vill vara med om igen. Trilla av kan jag göra, men stupa med hela hästen var läskigt.
Hästen mår bra, han fick något litet sår på ena bakbenet, men är annars matglad och framåt som vanligt!
 
Senariot fångades på film, dock med ganska dålig kvalité. Men hoppas på att det kommer bättre kvalité när Cajsa (som filmade) fått in det på datorn. 
 
 
 
Där jag är mest röd, där landade jag. Kul!
Ha hjäm och väst på er till häst!
/Sandra
Publicerat i Hästar
#1 / / Melina:

Shit vad läskigt när hästen också trillar! :( Har själv aldrig varit med om det, utan bara flugit medans hästen stått på alla fyra typ! ;) Haha..
Sist jag åkte i backen var det pga min medryttarhäst hoppade en dm åt sidan när hon såg ett rådjur, landade mjukt på rumpan dock! Hade gärna haft det på film! :D
(Kul att läsa din blogg för övrigt, läser mest sminkbloggar så denna är en rolig brytning i mönstret! :))
Hoppas smärtan går över fort och att kinden läker! :)

Svar: Ja, så har jag också åkt av några gånger. Men detta var inte alls samma sak, hade hästen stannat framför hindret hade jag hoppat upp igen och gjort om. Men detta var typ som ett trauma, fruktansvärt läskigt! Vad kul att du gillar bloggen! Söt du är <3
Kram!
Sandra