Ridlektion 5/11

(Det är November, vilket jag vägrar att inse..)
Igår var det Tisdag, vilket betyder stall, ridlektion och ridning.
MIna elever är så modiga och så duktiga, verkligen! Dom utvecklas väldigt snabbt känns det som. Det första som de frågar mig är "Ska vi galoppera idag?". Jajjemän! Tydliga galoppfattningar och försöka hålla sig på spåret är inte det lättaste, men de fick galopp i alla fall allihopa och tyckte att det var roligt. 
De börjar förstå hur man kollar och byter sittben mycket bättre nu också, så underbart när man ser att det händer någonting. 
Först fick de galoppera en och en, sen så provade vi två och två. Vilket de klarade gallant!
Så stolt! *dans*
 
Sen var jag stallvärd som vanligt, och jag har äntligen fått två styckna mini-stallvärdar. Så skönt! De är verkligen super-engagerade och tycker att det är roligt. Vilket är jättebra! 
Som stallvärd så gör man följande: 
- Ger hästarna eftermiddags mat
- Fyller kvällspåsar
- Mockar
-Sopar
- Finns som hjälp att göra i ordning hästar till ridningen
- Mockar i manegen mellan lektionerna
- Hjälper ridläraren om hon (vi har bara kvinnliga ridlärare hos oss) behöver hjälp
Det är ganska roligt faktiskt, jag trivs i alla fall.
 
Ridning. Jag hade Julia, fina hästen.
Vi fortsatte att jobba med slutor. Jag finns slutor svårare än öppnor, men sen beror det nog på vilken häst man har, haha.
Vi skulle försöka att hålla slutorna i galoppen, vilket jag fann jättesvårt. Julia är en stor häst, och jag som är van vid Jacob, Leika och andra ponnys/mindre hästar så är det mycket att tänka på. Men jag vill ju så gärna, så jag försöker att kämpa på. 
Sen skulle vi komma i galopp (hålla sluta), vända rätt upp från C, hoppa en låg bom, och ha ca 6-8 galoppsprång och sedan hoppa ett litet hinder. 
Måler var att kunna hålla en samlad galopp och få med rumpan med hjälp av sluta när vi vände rätt upp. 
Svårt, Julia tyckte att det var krångligt och jobbigt, men det gick ändå hyfsat. Så jag är nöjd, hehe. Nästa vecka är det hoppning.
 
Tog en bild på Max förut, han hade puppy-eyes. Kasta boll (vilket är hans favorit lek) ger honom väldigt stora ögon. Tyckte han såg lite rolig ut, haha.
 

/Sandra
#1 / / Nathalie Andersson:

sv; okej, tack för tipset! Det värmer :)